30.11.-2.12. Loviisan Wanhan Ajan joulukodit ja joulutapahtumat

MATKA ON PERUTTU LIIAN VÄHÄN KIINNOSTUKSEN VUOKSI!

Meille on tarjolla Saaristolaisbuffet, jossa alkuruoat noudetaan buffétista ja pääruoka tarjoillaan pöytiin. Menussa on:

Silakka- ja sillilajitelma
Salaatti savustetusta lohesta, kananmunasta ja tomaatista, Rhodes island-kastiketta
Graavattua lohta ja akvaviitti-sinappikastiketta
Caesar-salaattia ja grillattua kanaa
Palvattua saaristolaiskaritsaa ja isoäidin kurkkuja
Paahdettua punajuurta, vuohenjuustoa ja hunajavinaigrettea
Raikkaita vihersalaatteja
L´amourin leipävalikoima ja voita

Mureaksi haudutettua possunniskaa, BBQ-kastiketta ja uunijuureksia  TAI

Uunissa paahdettu sesongin kalasaalis, ruskistettua voita ja piparjuurta  TAI

Kurpitsarisotto

Porkkanakakkua, jogurttimoussea ja karamellisoitua porkkanaa

Kahvi/tee

Ja kuten talojen esittelyteksteistä on nähtävissä, niin yhdessä jos toisessa paikassa on silmänruoan lisäksi tarjolla jouluisia herkkuja, markkinoiden tarjonnasta puhumattakaan.

30.11.–2.12.2018 (pe-su) Loviisan viehättävät talovanhukset avaavat jälleen kerran ovensa ja kutsuvat kävijöitä viivähtämään jouluisissa tunnelmissa ja tuoksuissa. Lähdemme matkalle pe 30.11.2018 klo 13:30 Joensuun matkailupysäkiltä, joka on Taidenmuseon edessä Kirkkokadulla. Ajelemme 6-tietä  ja pysähdymme vähintään kerran pidemmälle tauolle matkan aikana. Alun perin tarkoituksenamme oli yöpyä Loviisassa hotelli Degerbyssä, joka valitettavasti meni loppukesästä konkurssiin, joten yövymmekin Porvoossa hotelli Seurahovissa. Tavoitteena on, että saavumme Porvooseen noin klo 20:30, minkä jälkeen meille on tarjolla hotellilla iltapalaa.

Lauantaina 1.12.2018 nautimme aamiaisen hotellilla, minkä jälkeen lähdemme kohti Loviisaa. Vanhan ajan joulukodit ovat auki klo 10:00 – 17:00, ja niissä vierailemme omatoimisesti, sisäänpääsymaksua ei ole.  Tänä vuonna on mahdollista vierailla ainakin 10 ihastuttavassa vanhan ajan joulukodissa Loviisan keskustassa, jotka ovat kävelyetäisyydellä toisistaan. (Kartasta katsottuna reippailua vaaditaan kuitenkin sen verran, että kunnon jalkineet ovat varmasti tarpeen.) Loviisan keskustassa olevalla Laivasillalla on joulumarkkinat, jonne käsityöläiset tulevat myymään tuotteitaan klo 11:00 – 17:00. Lisäksi tutustumiskohteena on Kimmon joulumaailma, joka on joulumiehen kotiinsa vuosi vuodelta näyttävämmäksi rakentama jouluinen asetelma. Loviisan kaupungin museoon eli Komendantintaloon on myös vapaa pääsy. Museo on koristeltu jouluasuun eri historiallisten ajanjaksojen perinteiden mukaisesti.

Voitte seurata tietojen päivittymistä www.loviisanjoulu.fi-nettisivuilta. Päivän päätteeksi ajelemme takaisin Porvooseen, jossa nautimme yhteisen illallisen.

Loviisan matkailutoimisto julkaisee marraskuun lopulla Loviisan Joulu -lehden, johon on kerätty kaikki kohteet tarjontoineen ja karttoineen. Tämä lehti toimii sitten meidänkin oppaanamme, kun jalkaudumme Loviisan kaduille.

Sunnuntaina 2.12.2018 lähdemme aamiaisen jälkeen Strömforsin ruukkialueelle, jossa viime pääsemme tutustumaan neljään joulukotiin. Perinteisillä joulumarkkinoilla on myytävänä ruokaa ja käsitöitä klo 10:00 – 15:00. Myös ruukin alueen pajat, puodit ja ravintolat ovat auki. Viimeistään kello 14:00 jätämme hyvästit ruukin alueelle ja lähdemme kohti Pohjois-Karjalaa.

Lisää talokohteita on saamiemme tietojen mukaan on tulossa, seuraa www.loviisanjoulu.fi -nettisivuja.

Matkan hinta on jäsenille 295 euroa ja ei jäsenille 320 euroa. Hintaan sisältyvät ohjelmassa mainitut linja-autokuljetukset, majoittautuminen kahden hengen huoneessa hotelli Seurahovissa, hotelliaamiaiset, iltapala perjantaina ja illallinen lauantaina. Yhden hengen huoneen lisämaksu on 65 eur/yö. Matkalle ilmoittaudutaan sitovasti viimeistään ma 15.10.2018 Anna-Leena Martikaiselle sähköpostitse annaleenallepostia(at)gmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3766 379. Ilmoitathan samalla puhelinnumerosi, josta sinut saa tarvittaessa kiinni, mahdolliset erityisruokavaliot ja jos toivot paikkaa auton etuosasta liikkumisen haasteisiin tai matkapahoinvointiin liittyen. Jos ilmoittaudut sähköposti- tai tekstiviestillä, niin olethan uudemman kerran yhteyksissä, jos et saa ilmoittautumiseesi vahvistusviestiä Anna-Leenalta. Matka maksetaan viimeistään ke 17.10.2018 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan ’Loviisan joulu’ ja osallistujan nimi/osallistujien nimet.

Matka toteutuu, kun ilmoittautuneita on vähintään 25. Mukaan mahtuu enintään 35 henkilöä. Yhdistyksen jäsenet matkakumppaneineen ovat etusijalla paikkoja varattaessa. Matkan järjestelyissä noudatetaan Pohjolan Matkojen ryhmämatkaehtoja, joita voi tiedustella suoraan matkatoimistosta Anna-Mari Pelkoselta p. 0201 303 425. Pidätämme oikeudet matkaohjelman muutoksiin.