7.7.2018 puutarharetki Ylä-Savoon Kiuruvedelle ja Iisalmeen

La 7.7.2018 puutarharetki Ylä-Savoon Kiuruvedelle ja Iisalmeen
Kyyti lähtee klo 7:00 Siltakadun matkailupysäkiltä (Siltakatu 12).

Ylä-Savon retken ensimmäisenä kohteenamme olleen puutarhan omistajapariskunta ei valitettavasti pystykään ottamaan meitä vastaan terveydellisistä syistä. Iloksemme he ovat ystävällisesti etsineet meille uuden paikan, ja nyt kohteenamme onkin Shemeikkojen puutarha Sonkajärvellä. Yllä mainittuun muutokseen liittyen myös ruokapaikka on vaihtunut, ruokailemme Sonkajärvellä Ravintola Palomestarissa. Sonkajärvellä onkin tuolloin todennäköisesti tavanomaista enemmän hulinaa eukonkannon maailmanmestaruuskisojen tiimoilta 🙂

Muutoksen tuulia ohjelmaan, tässä päivitetty ohjelma:

Pysähdymme aamupalalle Siilinjärvelle Kylpylähotelli Kunnonpaikkaan, josta jatkamme matkaa Shemeikkojen puutarhaan Sonkajärvellä.

Tämä puutarha muodostuu erilaisista ”huoneista”, joissa kasvillisuus vaihtelee paikan valoisuuden mukaan. Aurinkoisilla paikoilla kasvaa muun muassa noin 150 erilaista pionia. Varjoisammista alueista saa hyvän kuvan lukemalla Kodin Pellervoon syksyllä 2016 kirjoitetun jutun. Se löytyy netistä hakusanoilla ’Sonkajärven mailla – Kodin pellervo’ tai osoitteesta:

Shemeikkojen talo sijaitsee jyrkän mäen päällä, mutta he ovat luvanneet tarjota autokyydin sitä tarvitseville, ellei linja-auto pysty peruuttamaan mäkeä ylös. Puutarha polveilee monessa tasossa, mutta ylätasollakin on kuulemma mukavasti katsottavaa.

Kello 13:00 ruokailemme noutopöydästä Sonkajärvellä Ravintola Palomestarissa, minkä jälkeen siirrymme Sonkajärvelle Partasten puutarhaan. Tällä rinnetontilla on runsaasti ruusuja, perennoita (mm. pioneja) ja muita koristekasveja. Emäntämme Eeva on luvannut varata meille myytäväksi taimia, joista osa on harvoin kauppapuutarhoista löytyviä. Täällä nautimme myös iltapäiväkahvit & -teet ennen kuin jatkamme Iisalmeen Esa Laukkasen ja Katriina Bergmanin japanilaishenkiseen puutarhaan, jonka rakennusaineksina on käytetty isoja kivilohkareita, siltoja, aitoja ja portteja. Puutarhasta löytyy myös 30-metrinen pergola ja teehuone. Kasvivalinnoissa on vaalittu puutarhan tunnelmaa. Pihoista juttu Kodin Pellervossa: Partasten puutarha 3/2016 ja Esa Laukkasen & Katarina Bergbackan puutarha 2/2017.

Kotiin päin pyrimme lähtemään vähän klo 18 jälkeen, jotta olisimme Joensuussa noin klo 20:30.

Matkan hinta on jäsenille 70 euroa ja ei-jäsenille 90 euroa, ja siihen sisältyvät matkat, kohteiden pääsymaksut, aamiainen, lounas ja päiväkahvit. Sitovat ilmoittautumiset Anna-Leena Martikaiselle joko sähköpostitse annaleenallepostia(at)gmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3766 379 viimeistään su 1.7.2018. Myös erityisruokavaliot kannattaa ilmoittaa samassa yhteydessä.

Ilmoittautuminen vahvistetaan maksamalla matka viimeistään su 1.7.2018 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan osallistujan nimi / osallistujien nimet ja maininta ’Ylä-Savo”. Matkan peruutusehdot löytyvät kirjeen lopusta.