Yhdistyksen ryhmäsähköpostit menevät osalla jäseniä roskapostiin!

Olemme saaneet viestiä, että osalla jäsenistä ryhmäsähköpostiviestimme menevät roskapostiin. Ongelmia on ollut kesä-heinäkuussa lähetetyissä viesteissä. Tarkkaile käyttämäsi sähköpostiohjelman käyttäytymistä ja tarkista roskaposti-kansio aika ajoin. Jos löydät puutarhayhdistyksen postin roskapostista, niin merkkaa puutarhayhdistys sallituksi sähköpostilähettäjäksi eli ei roskapostia.

Kannattaa myös googlata käyttämäsi ohjelman ohjeita roskapostiasioissa. Tässä linkit Gmailin ja Outlookin ohjeisiin.

Gmail-ohjelman ohjeita TÄSSÄ LINKISSÄ.
Outlook-ohjelman ohjeita TÄSSÄ LINKISSÄ.

Voitko myös vinkata muille jäsenille, että he tarkistaisivat, tulevatko postit perille? Roskaposti-kansion tarkistus aika ajoin kannattaa tehdä.

Toivotaan parempaa viestikesää jatkossa!😀🌼

Haitalliset vieraslajit

ELY-KESKUSTEN ILMOITUS PUUTARHAYHDISTYKSILLE HAITALLISISTA VIERASLAJEISTA:

Olethan tietoinen, että EU:n vieraslajiluettelon lajeja ei ole vuodesta 2016 lähtien saanut kasvattaa tai pitää hallussa.

• AFRIKANVESIHÄNTÄ [1] Lagarosiphon major
  • ARABIANSULKAHIRSSI [2] _Pennisetum setaceum_ (_Cenchrus setaceus_) (2017 lähtien)
  • ARMENIAN-, KAUKASIAN- JA PERSIANJÄTTIPUTKI [3] _Heracleum sosnowskyi, H. mantegazzianum__ _(2017 lähtien)_, H. persicum_
  • ISOÄRVIÄ [4] Myriophyllum aquaticum
  • JÄTTIPALSAMI [5]_ Impatiens glandulifera _(2017 lähtien)
  • KELTAMAJAVANKAALI [6] _Lysichiton americanus_
  • LAUTTA- [7] ja LOIKORUSOLEHTI [8] Ludwigia grandiflora, L. peploides
  • MESISILKKIYRTTI [9] _Asclepias syriaca _(2017 lähtien)
  • PILVISUTILATVA [10] Baccharis halimifolia
  • PURPPURAKUDZU [11] (kudzupapu)_ Pueraria montana var. lobata_
  • SUMASAMMAKONPUTKI [12] _Hydrocotule ranunculoides_

EU:n tai kansalliseen vieraslajiluetteloon kuuluvaa lajia ei saa maahantuoda, myydä, kasvattaa tai pitää hallussa. Kansalliseen luetteloon on tarkoitus lisätä vuoden 2019 alusta yhdeksän kasvilajia.

Kansalliseen luetteloon lisättävät lajit:

• ALASKANLUPIINI [13] _Lupinus nootkatensis_
  • HAMPPUVILLAKKO [14] _Jacobaea cannabifolia_ (_Senecio cannabifolius_)
  • TARHATATAR (hörtsätatar) _Reynoutria_ × _bohemica _
  • JAPANINTATAR [15] _Reynoutria japonica_, pl. neidontatar _Reynoutria compacta_
  • SAHALININTATAR [16] (jättitatar)_ Reynoutria sachalinensis_
  • KANADANVESIRUTTO [17] _Elodea canadensis_
  • KOMEALUPIINI [18] _Lupinus polyphyllus_
  • KURTTURUUSU [19] _Rosa rugosa_, pois lukien tarhakurtturuusut _Rosa_Rugosa -Ryhmä
  • LÄNNENPALSAMI [20] _Impatiens capensis_

Näistä lajeista varsinkin kurtturuusu on nykyisin yleisesti myynnissä ja käytössä oleva laji. Kurtturuusun lisääminen kansalliseen luetteloon synnyttää siksi sekä puutarha-alan toimijoille että kotipuutarhureille sellaisia uusia kieltoja ja velvoitteita, joiden noudattamiseksi voi olla tarpeen varata siirtymäaikaa. Siirtymäsääntelyn ottamista kansalliseen luetteloon valmistellaan.

Lisätietoja:
ympariston.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi
Kansallinen vieraslajiportaali [22]
Vieraslajit ja lainsäädäntö – usein kysyttyjä kysymyksiä [23]
EU:n vieraslajiluettelo [24]
Kansallinen vieraslajiluettelo [25]
EU:n vieraslajiasetus [26]
Kansallinen laki vieraslajeista aiheutuvien riskien hallinnasta [27]
Hallintasuunnitelma haitallisten vieraslajien torjumiseksi [28]

Pohjois-Karjala: Hanna Keski-Karhu, Sirkka Hakalisto

Vieraslajihavainnot:

Hyvä puutarhaharrastaja!

Tänä kesänä Joensuun kaupungin ympäristönsuojeluyksikkö pyrkii kartoittamaan vieraslajeja Joensuun alueelta. Vieraslajit vähentävät luonnon monimuotoisuutta ja ovat uhkana alueen alkuperäiselle lajistolle.

Tavoitteena on saada mahdollisimman kattava kuva Joensuun vieraslajitilanteesta, ja siihen tarvitsemme jokaisen kuntalaisen apua. Eri vieraslajeista on esittelyt kuvien kera vieraslajiportaalissa osoitteessa: www.vieraslajit.fi.

Omista vieraslajihavainnostaan voi tehdä ilmoituksen tuohon vieraslajiportaaliin tai ottamalla yhteyttä Elina Leppäkoskeen puh. 050 4633418 tai sähköpostilla elina.leppakoski(at)joensuu.fi.

Ilmoitathan sinäkin vieraslajihavainnoistasi! Sitä kautta saisimme mahdollisimman kattavan kuvan Joensuun vieraslajitilanteesta.

Ystävällisin terveisin,
Elina Leppäkoski
Joensuun kaupunki

Marjojen ja hunajan terveysvaikutukset -luento 17.9.

Ma 17.9.2018 klo 17:30 Itä-Suomen yliopiston projektitutkija Anneli Salonen luennoi aiheesta marjojen ja hunajan terveysvaikutukset. Luento pidetään kahvila Kantarellissa (Kirkkokatu 13, Joensuu). Suomalaiset marjat, niin luonnossa kuin puutarhassakin, ovat superfoodia parhaimmillaan. Marjojen terveysvaikutuksia on tutkittu paljon ja monia terveyttä edistäviä ominaisuuksia on löydetty. Hunajan tutkimus on ollut vähäisempää, mutta myös sillä tiedetään olevan terveellisiä vaikutuksia.

30.10. Luonnonmukainen kosmetiikka – saippuaa ja voiteita luonnosta

ti 30.10.18 klo 18.00 kahvila Kantarellissa Kirkkokatu 13, Joensuu / Riitta Sorsa, Wilmer & Co

Käsinvalmistetut voiteet, palasaippuat ja -shampoot ovat luonnollinen vaihtoehto kaupan kosmetiikkatuotteille ja niiden valmistuksessa voit hyödyntää oman puutarhasi antia. Mehiläispesien vahasta ja hunajasta tai vaikka itsekasvatetusta mintusta saa aikaan ihastuttavia tuotteita joiden sisällössä ei ole mitään keinotekoista.

Tule kuuntelemaan, kuinka sinäkin voit itse hyödyntää puutarhasi antia luonnonkosmetiikkatuotteiden valmistuksessa. Vinkkejä aiheesta ja valmistusreseptejä kotiin viemisiksi. Myynnissä myös Wilmer & Co palasaippua-, palashampoo-, huulivoide- ja ihovoidetuotteita kotiin ja joululahjoiksi, hinnat 4-7 eur.

Wilmer & Co on vuonna 2017 perustettu joensuulainen yhden naisen pienyritys, joka valmistaa ja markkinoi edullisia luonnonmukaisia saippua-, palashampoo- ja voidetuotteita. Innostus luonnonkosmetiikkaan on lähtenyt omasta ja perheen tarpeista kun on haluttu vähentää omaa ja luonnon kemikaalikuormitusta. Tuotteiden valmistuksessa on käytetty vain kasviöljyjä ja – rasvoja, kasveista uutettuja eteerisiä öljyjä, mehiläisvahaa ja kasvihauteita. Tuotteet eivät sisällä keinotekoisia väri-, lisä- tai säilöntäaineita. Puhtautta ja ihonhoitoa ilman turhia kemikaaleja.

25.11. Pikkujoulu Laulutalolla Joensuussa

Su 25.11.2018 klo 12:00 vietämme yhdistyksen pikkujoulua Laulutalolla, Joensuussa osoitteessa Kauppakatu 51. Ravintola Sulo vastaa pikkujouluateriasta, jonka hinta on 34 euroa aikuisilta ja 17 euroa 4–15 -vuotiailta lapsilta. Perinteisiin arpajaisiin otamme mielellämme vastaan arpajaisvoittoja (esimerkiksi käsitöitä, leivonnaisia, hilloja, kynttilöitä). Lyseon peruskoulun musiikkiluokkalaiset johdattelevat meidät jouluisiin tunnelmiin ja joulupukkikin vierailee tuttuun tapaan, joten halutessanne voitte tuoda mukananne pienen pikkujoululahjan – ’ken lahjan antaa, hän lahjan saa’.

Sitovat ilmoittautumiset Heljä Tolvaselle su 18.11.2018 mennessä joko sähköpostitse helja.tolvanen(at)elisanet.fi tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin tai tekstiviestillä p. 040 7528 475. Ilmoittakaa samassa yhteydessä erityisruokavaliot. Maksu maksetaan viimeistään su 18.11. yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI 36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan ’pikkujoulu’ ja osallistujan nimi/osallistujien nimet.

30.11.-2.12. Loviisan Wanhan Ajan joulukodit ja joulutapahtumat

MATKA ON PERUTTU LIIAN VÄHÄN KIINNOSTUKSEN VUOKSI!

Meille on tarjolla Saaristolaisbuffet, jossa alkuruoat noudetaan buffétista ja pääruoka tarjoillaan pöytiin. Menussa on:

Silakka- ja sillilajitelma
Salaatti savustetusta lohesta, kananmunasta ja tomaatista, Rhodes island-kastiketta
Graavattua lohta ja akvaviitti-sinappikastiketta
Caesar-salaattia ja grillattua kanaa
Palvattua saaristolaiskaritsaa ja isoäidin kurkkuja
Paahdettua punajuurta, vuohenjuustoa ja hunajavinaigrettea
Raikkaita vihersalaatteja
L´amourin leipävalikoima ja voita

Mureaksi haudutettua possunniskaa, BBQ-kastiketta ja uunijuureksia  TAI

Uunissa paahdettu sesongin kalasaalis, ruskistettua voita ja piparjuurta  TAI

Kurpitsarisotto

Porkkanakakkua, jogurttimoussea ja karamellisoitua porkkanaa

Kahvi/tee

Ja kuten talojen esittelyteksteistä on nähtävissä, niin yhdessä jos toisessa paikassa on silmänruoan lisäksi tarjolla jouluisia herkkuja, markkinoiden tarjonnasta puhumattakaan.

30.11.–2.12.2018 (pe-su) Loviisan viehättävät talovanhukset avaavat jälleen kerran ovensa ja kutsuvat kävijöitä viivähtämään jouluisissa tunnelmissa ja tuoksuissa. Lähdemme matkalle pe 30.11.2018 klo 13:30 Joensuun matkailupysäkiltä, joka on Taidenmuseon edessä Kirkkokadulla. Ajelemme 6-tietä  ja pysähdymme vähintään kerran pidemmälle tauolle matkan aikana. Alun perin tarkoituksenamme oli yöpyä Loviisassa hotelli Degerbyssä, joka valitettavasti meni loppukesästä konkurssiin, joten yövymmekin Porvoossa hotelli Seurahovissa. Tavoitteena on, että saavumme Porvooseen noin klo 20:30, minkä jälkeen meille on tarjolla hotellilla iltapalaa.

Lauantaina 1.12.2018 nautimme aamiaisen hotellilla, minkä jälkeen lähdemme kohti Loviisaa. Vanhan ajan joulukodit ovat auki klo 10:00 – 17:00, ja niissä vierailemme omatoimisesti, sisäänpääsymaksua ei ole.  Tänä vuonna on mahdollista vierailla ainakin 10 ihastuttavassa vanhan ajan joulukodissa Loviisan keskustassa, jotka ovat kävelyetäisyydellä toisistaan. (Kartasta katsottuna reippailua vaaditaan kuitenkin sen verran, että kunnon jalkineet ovat varmasti tarpeen.) Loviisan keskustassa olevalla Laivasillalla on joulumarkkinat, jonne käsityöläiset tulevat myymään tuotteitaan klo 11:00 – 17:00. Lisäksi tutustumiskohteena on Kimmon joulumaailma, joka on joulumiehen kotiinsa vuosi vuodelta näyttävämmäksi rakentama jouluinen asetelma. Loviisan kaupungin museoon eli Komendantintaloon on myös vapaa pääsy. Museo on koristeltu jouluasuun eri historiallisten ajanjaksojen perinteiden mukaisesti.

Voitte seurata tietojen päivittymistä www.loviisanjoulu.fi-nettisivuilta. Päivän päätteeksi ajelemme takaisin Porvooseen, jossa nautimme yhteisen illallisen.

Loviisan matkailutoimisto julkaisee marraskuun lopulla Loviisan Joulu -lehden, johon on kerätty kaikki kohteet tarjontoineen ja karttoineen. Tämä lehti toimii sitten meidänkin oppaanamme, kun jalkaudumme Loviisan kaduille.

Sunnuntaina 2.12.2018 lähdemme aamiaisen jälkeen Strömforsin ruukkialueelle, jossa viime pääsemme tutustumaan neljään joulukotiin. Perinteisillä joulumarkkinoilla on myytävänä ruokaa ja käsitöitä klo 10:00 – 15:00. Myös ruukin alueen pajat, puodit ja ravintolat ovat auki. Viimeistään kello 14:00 jätämme hyvästit ruukin alueelle ja lähdemme kohti Pohjois-Karjalaa.

Lisää talokohteita on saamiemme tietojen mukaan on tulossa, seuraa www.loviisanjoulu.fi -nettisivuja.

Matkan hinta on jäsenille 295 euroa ja ei jäsenille 320 euroa. Hintaan sisältyvät ohjelmassa mainitut linja-autokuljetukset, majoittautuminen kahden hengen huoneessa hotelli Seurahovissa, hotelliaamiaiset, iltapala perjantaina ja illallinen lauantaina. Yhden hengen huoneen lisämaksu on 65 eur/yö. Matkalle ilmoittaudutaan sitovasti viimeistään ma 15.10.2018 Anna-Leena Martikaiselle sähköpostitse annaleenallepostia(at)gmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3766 379. Ilmoitathan samalla puhelinnumerosi, josta sinut saa tarvittaessa kiinni, mahdolliset erityisruokavaliot ja jos toivot paikkaa auton etuosasta liikkumisen haasteisiin tai matkapahoinvointiin liittyen. Jos ilmoittaudut sähköposti- tai tekstiviestillä, niin olethan uudemman kerran yhteyksissä, jos et saa ilmoittautumiseesi vahvistusviestiä Anna-Leenalta. Matka maksetaan viimeistään ke 17.10.2018 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan ’Loviisan joulu’ ja osallistujan nimi/osallistujien nimet.

Matka toteutuu, kun ilmoittautuneita on vähintään 25. Mukaan mahtuu enintään 35 henkilöä. Yhdistyksen jäsenet matkakumppaneineen ovat etusijalla paikkoja varattaessa. Matkan järjestelyissä noudatetaan Pohjolan Matkojen ryhmämatkaehtoja, joita voi tiedustella suoraan matkatoimistosta Anna-Mari Pelkoselta p. 0201 303 425. Pidätämme oikeudet matkaohjelman muutoksiin.

7.7.2018 puutarharetki Ylä-Savoon Kiuruvedelle ja Iisalmeen

La 7.7.2018 puutarharetki Ylä-Savoon Kiuruvedelle ja Iisalmeen
Kyyti lähtee klo 7:00 Siltakadun matkailupysäkiltä (Siltakatu 12).

Ylä-Savon retken ensimmäisenä kohteenamme olleen puutarhan omistajapariskunta ei valitettavasti pystykään ottamaan meitä vastaan terveydellisistä syistä. Iloksemme he ovat ystävällisesti etsineet meille uuden paikan, ja nyt kohteenamme onkin Shemeikkojen puutarha Sonkajärvellä. Yllä mainittuun muutokseen liittyen myös ruokapaikka on vaihtunut, ruokailemme Sonkajärvellä Ravintola Palomestarissa. Sonkajärvellä onkin tuolloin todennäköisesti tavanomaista enemmän hulinaa eukonkannon maailmanmestaruuskisojen tiimoilta 🙂

Muutoksen tuulia ohjelmaan, tässä päivitetty ohjelma:

Pysähdymme aamupalalle Siilinjärvelle Kylpylähotelli Kunnonpaikkaan, josta jatkamme matkaa Shemeikkojen puutarhaan Sonkajärvellä.

Tämä puutarha muodostuu erilaisista ”huoneista”, joissa kasvillisuus vaihtelee paikan valoisuuden mukaan. Aurinkoisilla paikoilla kasvaa muun muassa noin 150 erilaista pionia. Varjoisammista alueista saa hyvän kuvan lukemalla Kodin Pellervoon syksyllä 2016 kirjoitetun jutun. Se löytyy netistä hakusanoilla ’Sonkajärven mailla – Kodin pellervo’ tai osoitteesta:

Shemeikkojen talo sijaitsee jyrkän mäen päällä, mutta he ovat luvanneet tarjota autokyydin sitä tarvitseville, ellei linja-auto pysty peruuttamaan mäkeä ylös. Puutarha polveilee monessa tasossa, mutta ylätasollakin on kuulemma mukavasti katsottavaa.

Kello 13:00 ruokailemme noutopöydästä Sonkajärvellä Ravintola Palomestarissa, minkä jälkeen siirrymme Sonkajärvelle Partasten puutarhaan. Tällä rinnetontilla on runsaasti ruusuja, perennoita (mm. pioneja) ja muita koristekasveja. Emäntämme Eeva on luvannut varata meille myytäväksi taimia, joista osa on harvoin kauppapuutarhoista löytyviä. Täällä nautimme myös iltapäiväkahvit & -teet ennen kuin jatkamme Iisalmeen Esa Laukkasen ja Katriina Bergmanin japanilaishenkiseen puutarhaan, jonka rakennusaineksina on käytetty isoja kivilohkareita, siltoja, aitoja ja portteja. Puutarhasta löytyy myös 30-metrinen pergola ja teehuone. Kasvivalinnoissa on vaalittu puutarhan tunnelmaa. Pihoista juttu Kodin Pellervossa: Partasten puutarha 3/2016 ja Esa Laukkasen & Katarina Bergbackan puutarha 2/2017.

Kotiin päin pyrimme lähtemään vähän klo 18 jälkeen, jotta olisimme Joensuussa noin klo 20:30.

Matkan hinta on jäsenille 70 euroa ja ei-jäsenille 90 euroa, ja siihen sisältyvät matkat, kohteiden pääsymaksut, aamiainen, lounas ja päiväkahvit. Sitovat ilmoittautumiset Anna-Leena Martikaiselle joko sähköpostitse annaleenallepostia(at)gmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3766 379 viimeistään su 1.7.2018. Myös erityisruokavaliot kannattaa ilmoittaa samassa yhteydessä.

Ilmoittautuminen vahvistetaan maksamalla matka viimeistään su 1.7.2018 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan osallistujan nimi / osallistujien nimet ja maininta ’Ylä-Savo”. Matkan peruutusehdot löytyvät kirjeen lopusta.

16.7. Pihakävely Jakokoskella Liisa Kärkkäisen puutarhassa

Ma 16.7.2018 klo 18:00 suuntaamme pihakävelymaanantain merkeissä Jakokosken Uiloon Liisa Kärkkäisen puutarhaan.

Hehtaarin tontille on 30 vuoden harrastuksen tuloksena syntynyt koriste- ja hyötypuutarha, josta löytyy mm. muotopuutarhan muotoon suunniteltu kasvimaa sekä kasvihuone. Kompostointi ja erilaisten katteiden käyttö luovat pohjan puutarhan helppohoitoisuudelle. Kiinnostuksen kohteita ovat mm. kuunliljat ja kurjenpolvet – niistä syntyvät raamit isoillekin istutusalueille. Puutarhasta löytyy pajuista ja koivunrisuista tehtyjä käyttö- ja koriste-esineitä sekä betonitöitä. Pihavastaavana on Soili Pirinen, p. 050 5321 046 (iltaisin ja viikonloppuisin).