Chili- ja kasvualustailta 22.2.2016

Puutarhayhdistyksen illassa maanantaina 22.2. käsiteltiin kahta teemaa: chilien kasvatusta ja tulevaisuuden kasvualustoja. Kuulijoita oli 28. Saimme mukavaa ja hyödyllistä tietoa. Lämmin kiitos luennoitsijoille.

1. kuva
Ensimmäinen luento käsitteli chilien kasvatusta. Luennoitsija Anne Sulonen kertoi, että vielä ennättää kylvää chilien siemenet. Maaliskuun kylvöjä varten Sulonen suositteli annuum-lajikkeita.

chiliilta1

2. kuva
Anne Sulonen kertoi chilien kasvatuksesta. Fatalii.net ja chiliyhdistys.fi:n sivustoilta löytyy runsaasti tietoa chilien kasvatuksesta.

chiliilta2

3. kuva
Toinen luento käsitteli tulevaisuuden kasvualustoja. Luennoitsija Elli Ruutiainen kertoi, että turve on maailman eniten käytetty kasvualusta tänä päivänä. On kuitenkin tarve kehittää uusia vaihtoehtoja, koska turpeen uusiutuminen on hidasta.

chiliilta3

4. kuva
Elli Ruutiainen kertoi tulevaisuuden kasvualustoista. Uusia kasvualustavaihtoehtoja ovat mm. kookos, ruokohelpi ja järviruoko, sammal ja puukuitu.

chiliilta4

5. kuva
Tilaisuuden lopuksi Irma Ajanta-Karvonen esitteli uutta upeaa kirjaansa Punaoranssikukkainen puu ja muita mielenkiintoisia kasveja.

chiliilta5

6. kuva
Kirjassa on yli 1400 värivalokuvaa kasveista, joita on kuvattu eri puolilla maailmaa. Kirja tarjoaa tutustumismahdollisuuden trooppisen ja sub-trooppisen alueen kasveihin. Mielenkiintoinen tuttavuus! Kirjaa myy Noususolmu Oy.

chiliilta6