28.–30.6.2019 Iloisesti pihalla Porvoossa ja Loviisassa

Kesäkuun viimeisenä viikonloppuna lähdemme tutustumaan Porvoon ja Loviisan seudun puutarhoihin ja muihin nähtävyyksiin. Matkaohjelma on:

Perjantai 28.6.2019

Lähdemme matkaan klo 06:00 Joensuun keskustasta Kirkkokadun matkailupysäkiltä. Ajamme 6-tietä pitkin ja pidämme jaloittelutauon tarpeen mukaan ennen pidempää pysähdystä Lappeenrannassa Pulsan asemalla, jossa nautimme aamupäiväkahvit ja tutustumme vanhaan asemaan ja sisustuskauppaan. Seuraavaksi pysähdymme Malmgårdin kartanossa, johon tutustumme oppaan johdolla. Kartanokierroksen jälkeen on mahdollista tehdä ostoksia kartanon puodissa ja panimolla. Nautimme myös keittolounaan ennen kuin suuntaamme kohti Mari ja Timo Pursion upeaa puutarhaa, joka on päivän viimeinen etappimme. Saavumme kello 18 tietämillä Haikon kartanoon, jonne majoitumme ensimmäiseksi yöksi. Kylpylän käyttö sisältyy matkan hintaan. Klo 19.00 nautimme illallisen kartanon ravintolassa.

Lauantai 29.6.2019

Syömme aamiaisen kartanon ravintolassa, luovutamme hotellihuoneet ja lähdemme klo 9:00 kohti Porvoota, jossa opas johdattelee meidät 1,5 tunnin kävelykierrokselle vanhaan kaupunkiin. Kierroksen jälkeen linja-auto vie meidät Loviisaan, jossa syömme lounaan ravintola Ulrikan hovissa. Opastettu kierros Loviisassa klo 13.30–18.00. Loviisa on vehreä puutarhakaupunki, jossa historiallisten puutalokorttelien aitojen taakse kätkeytyy viehättäviä pihoja. Kierroksella tutustumme Komendantin puutarhaan, Loviisan linnoitukseen sekä Kuninkaanlammen ja Villa Aaltosen taloihin puutarhoineen. Iltapäiväkahvit makean leivonnaisen kera nautimme Kuninkaanlammen vierailun yhteydessä. Paluu Porvooseen illan suussa ja yöpyminen Porvoon keskustassa hotelli Seurahovissa. Illalla omaa aikaa tutustua Porvooseen.

Sunnuntai 30.6.2019

Aamiaisen jälkeen luovutamme huoneet ja lähdemme klo 09.00 kohti Eijas’s Gardenia, johon tutustumme opastetulla kierroksella. Tämän jälkeen siirrymme Strömforsin ruukkialueelle, jossa meidät ottaa vastaan ruukin rautarouva, Virginia af Forselles, draamaopas Marjut Ståhlin avustuksella. Virginia, joka johti ruukkiaan tarmolla ja taidolla lähes 60 vuotta, kertoo elämästään, työstään ja ruukin toiminnoista. Esittelyn jälkeen meillä on hieman vapaata-aikaa ennen kuin jatkamme matkaa kohti Hirvensalmen taimistoa. Matkalla pidämme omakustanteisen lounastauon Elimäellä K-neste Alppiruusussa. Hirvensalmella tutustumme taimistoon, jossa on myös ostomahdollisuus. Viimeisenä kohteenamme ennen kotiin paluuta on kirjailija-puutarhuri Mari Mörön puutarha, Mörönperä, jossa osallistumme opastetulle kierrokselle ja nautimme kahvit. Mörönperän jälkeen suuntaamme takaisin Joensuuhun, jonne meidän on arvioitu saapuvan klo 22:00.

Matkan hinta on kahden hengen huoneessa jäsenille 390 euroa/henkilö ja 410 euroa ei-jäsenille. Yhden hengen huoneen lisämaksu on 105 euroa/2 yötä. Hintaan sisältyvät Pohjolan Matkan bussin ja kuljettajan palvelut koko matkan ajan, hotelliyöpymiset, Haikon kylpylän käyttö, ohjelmassa mainitut aamupalat, ateriat ja päiväkahvit, tutustumiskohteiden pääsymaksut ja opastukset.

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään ke 22.5.2019 Kirsi Kortelaiselle sähköpostitse kirsikorte(at)hotmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3590 353. Ilmoita samassa yhteydessä erityisruokavaliot ja jos toivot istumapaikkaa bussin etuosasta matkapahoinvointiin tms. liittyen. Varmistat paikkasi maksamalla matkan yhdistyksen tilille viimeistään 22.5.2019 P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Matka toteutuu, jos lähtijöitä on 32. Mukaan mahtuu 40 ensin ilmoittautunutta ja matkansa maksanutta lähtijää. Viestikenttään kirjoitetaan ’Porvoo-Loviisa’ ja lähtijän nimi/lähtijöiden nimet. Lisätietoja matkan peruutusehdoista löytyy Pohjolan matka -matkatoimiston kotisivuilta kohdasta ’Yleiset matkapakettiehdot’. Mahdollisia sairaustapauksia varten matkatoimisto kehottaa ottamaan matkavakuutuksen ja tarkistamaan, että siihen sisältyy peruutusturva. Pidätämme oikeuden mahdollisiin matkaohjelman muutoksiin.