8. – 11.8. Kärhöjen aikaan Viron puutarhat ja Tartto

8. – 11.8.2019 ’Kärhöjen aikaan Viron puutarhat ja Tartto’

Huom. matka on loppuunmyyty! Kannattaa katsoa kalenterista muita reissuja https://pohjoiskarjalanpuutarhayhdistys.fi/kalenteri/

Elokuun toisena viikonloppuna lähdemme kohti Viron puutarhoja ja Tarttoa. Matkaohjelma on:

Torstai 8.8.2019

Starttaamme reissuun klo 9.20 Enosta, klo 9.35 Uuron ABC:ltä, klo 10 Kirkkokadun matkailupysäkiltä ja klo 10.15 Ylämyllyn Shelliltä. Matkareittimme etenee Varkauden kautta ja taukopaikoiksi on suunniteltu Jari-Pekka/Joroinen ja Tähtihovi/Heinola. Laivamme Silja Europa lähtee klo 18.30 Helsingistä. Jäämme laivalle yöksi.

Perjantai 9.8.2019 Dendropark Smaragd ja Karlan puutarhat

Meriaamiaisen jälkeen poistumme laivasta klo 8 ja lähdemme tutustumaan Viron parhaisiin puutarhakohteisiin. Tallinnassa tapaamme paikallisoppaamme ja hänen johdollaan jatkamme matkaa. Ensimmäinen kohteemme on kuuluisan virolaisen puutarhasuunnittelija Irma Tungalin suunnittelema Dendropark Smaragd, joka on englantilaistyyppinen, kahden hehtaarin suuruinen koristepuutarha, jossa on lammikoita ja tiheät istutukset. Vierailun jälkeen jatkamme matkaa Karlan kylään, jossa vierailemme kolmessa erilaisessa kohteessa. Roosoja Talossa tutustumme tilan upeisiin ruusuistutuksiin ja voimme tehdä ruusuntaimiostoksia. Lounaspaussi pidetään niin ikään Karlan kylässä, Oxforell-ravintolassa, minkä jälkeen kohteemme on Roogoja Talo, joka tunnetaan Kivistikien mittavista kärhökokoelmista. He ovat nimenneet n. 140 uutta kärhölajiketta. Heillä on myös yli 150 erilaista viiniköynnöslajiketta. Täällä voimme vaeltaa kärhöjen keskellä ja nauttia upeista kukista. Ja tietenkin meillä on mahdollisuus hankkia aitoja Kivistikin jalosteita ja miksei muitakin kärhöjä ja viiniköynnöksen taimia omaan puutarhaan tulevien vuosien iloksi. Päivän viimeinen puutarha on kaunis Sädevaljan puutarhatalo. Sädevaljassa on tavoitteena säilyttää virolaiselle talolle tyypillinen koristepuutarha. Kasvikokoelmassa on n. 400 erilaista havu- ja lehtipuuta, -pensasta ja perennaa. Ja täälläkin on houkutuksia ostettavaksi tarjolla. Sädevaljassa tarjoillaan kahvit ja suolaista, jotta jaksamme reissata majapaikkaamme hotelli Dorpatiin Tarttoon illaksi. Sinulla on mahdollisuus tilata lisämaksullinen illallinen hotellimme ravintolaan, illallista isännöi Kalle Kinnunen.

Lauantai 10.8.2019 Pähkli farm / Teresa Lepikov ja Kaido Kroon ja Tartton yliopistollinen puutarha sekä kaupunkikierros

Aamupalan jälkeen starttaamme klo 9 matkaan Pähkli farmille. Puutarhassa on n. 1000 erilaista perennalajia sekä erilaisia lehtipuita, pensaita ja havupuita upeasti suunnitelluissa istutuksissa lampien rannoilla. Paikan emäntä Teresa lupaili ainakin syysleimujen ja päivänliljojen ilotulitusta elokuussa. Hän kerää myös kestäviä lumpeita. Ostosmahdollisuutena siperian kurjenmiekkoja, syysleimuja, laukkoja ja päivänliljoja, myös saippuaa ja muita hoitotuotteita. Vierailun jälkeen palaamme Tarttoon ja jatkamme puutarhamatkaajan silmiä hivelevään Tarton yliopistolliseen puutarhaan. Sen jälkeen meillä on lounas maineikkaassa Ruutikellarissa. Lounaan jälkeen jatkamme opastetulla kierroksella Tarttossa. Kierroksen jälkeen kiitämme opastamme ja vaihdamme vapaalle. Lisämaksusta on mahdollisuus varata illallinen hotellissa, isäntänä Kalle Kinnunen.

Sunnuntai 11.8.2019

jätämme Tarton ja lähdemme aamupalan jälkeen ajelemaan Tallinnaan. Laivamme lähtee klo 13.30 Tallinnasta ja on Helsingissä klo 15.30. Arvioitu paluuaika Joensuuhun on klo 22.40.

Vastuullinen matkanjärjestäjä on Liikenne Kinnunen / Kalle Kinnunen. Puutarhayhdistyksen edustajana on juukalainen puutarhaharrastaja Kaija Turunen.

Matkan hinta on 340 euroa/hlö/2hh. Lisämaksu yhden hengen huoneesta on 55 euroa. Lisähintaan illalliset Dorpatissa 2 x 19 euroa yht. 38 euroa. Matkan hintaan sisältyvät kuljetukset, pääsymaksut käyntikohteisiin (5 pihaa), laiva- ja hotelliyöpymiset ja -aamiaiset, lounas ja kahvi + suolainen kahvileipä Karlan kylässä sekä lounas Ruutikellarissa ja paikallisoppaan palvelut Tallinna – Tartto.

LOPPUUNMYYTY, ilm.linkki ei ole enää voimassa! Matkalle ilmoittaudutaan sähköisellä ilmoittautumislomakkeella. Täytä kaikki kohdat huolellisesti, myös matkakaverin tiedot, koska hänen ei tarvitse tehdä omaa ilmoittautumista. Paikkavaraus on varma, kun olet saanut henkilökohtaisen vahvistusviestin Kaijalta (automaattiviestin lisäksi) ja maksanut matkan viimeistään 26.6.2019 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Huomaa, että paikkavaraus vahvistuu vasta, kun matka on maksettu. Viestikenttään kirjoitetaan maininta ’Kärhöjen aikaan’ ja osallistujan nimi / osallistujien nimet. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 26.6.2019. Matka toteutuu, jos ilmoittautuneita on vähintään 30.

Jos sinulla herää kysymyksiä tästä reissusta tai sähköinen ilmoittautuminen ei onnistu, ota yhteyttä Kaija Turuseen, puhelin 040 743 2679 (arki-iltaisin klo 18-20) tai sähköpostilla kaijasinik@outlook.com. Matkan peruutusehdot: Matkavakuutus kannattaa ottaa heti, kun matka on varattu. 4.7.2019 jälkeen peruttu matka täytyy maksaa kokonaan. Matkanjärjestäjä pidättää oikeudet ohjelmamuutoksiin.