La 13.7.2019 Puutarharetki Varkauteen ja Pieksämäelle

RETKI ON TÄYTEEN VARATTU! La 13.7.2019 puutarharetki Varkauteen ja Pieksämäelle

Matkamme Etelä- ja Pohjois-Savon rajamaille, paikallisten puutarhaharrastajien kauniisiin pihoihin alkaa Joensuusta klo 7:00 Kirkkokadun matkailupysäkiltä (Taidemuseo Onnin kohdalla). Aamupala nautitaan Varkaudessa Kaks Ruusua -ravintolassa, minkä jälkeen siirrymme ensimmäisiin kohteisiimme, naapurusten Eve Antikaisen ja Raija Antikaisen puutarhoihin. Iso tontti on aikanaan lohkottu kahdeksi samanmuotoiseksi 1200 neliön tontiksi. Eve Antikaisen pihalla on suuria perennaryhmiä. Kasvivalikoima on laaja perinneperennoista harvinaisuuksiin. Tärkeintä on kasvien sointuminen yhteen ja kauniit kokonaisuudet. Naapuritontilla Raija Antikaisen puutarhaharrastus on alkanut Even innoittamana. Kasvivalikoima on osittain sama, mutta istutusalueet ja pihan toiminnot ovat omaa tyyliään. Myös bokashi-kompostointia esitellään kiinnostuneille.

Lounastamme ravintola Hospodarissa, Pieksämäellä, minkä jälkeen pistäydymme ostoksilla Moilasen leipomossa. Seuraava puutarhakohteemme on Seija Kiemanin rintamamiestalon 2000 neliön puutarha, jossa on monenlaista nähtävää. Etupihan kiveyksillä on istutuksia suurissa ruukuissa ja takapihalla runsas puutarha, jossa on mm. kasvihuonemökki ja rustiikkista tunnelmaa. Toisena kohteenamme Pieksämäellä on Tarja ja Timo Valkosen kaunis puutarha, jonka lomasta löytyy monenlaisia kierrätysmateriaaleista tehtyjä rakennuksia kuten laavu, terassi paljuineen, viime kesänä valmistunut kasvihuone ja paljon muuta. Rakentaminen ja puutarhan kasvit nivoutuvat kauniisti yhteen ja puutarhasta löytyy useita harmonisia kohteita. Puutarhaan tutustumisen jälkeen juomme Valkosilla lähtökahvit. Joensuuhun palaamme noin klo 20:00.

Matkan hinta on jäsenille 55 euroa ja ei-jäsenille 75 euroa. Hinta sisältää linja-autokuljetuksen, aamupalan, lounaan seisovasta pöydästä ja iltapäiväkahvit. Sitovat ilmoittautumiset Anna-Leena Martikaiselle viimeistään su 7.7.2019 joko sähköpostitse annaleenallepostia(at)gmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3766 379. Ilmoita samassa yhteydessä erityisruokavaliot ja jos toivot istumapaikkaa bussin etuosasta matkapahoinvointiin tms. liittyen. Matka järjestyy, jos lähtijöitä on 35. Mukaan mahtuu 48 henkilöä. Ilmoittautuminen vahvistetaan maksamalla matka viimeistään su 7.7. yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan ’Varkaus-Pieksämäki’ ja lähtijän nimi /lähtijöiden nimet. Pidätämme oikeuden mahdollisiin ohjelma- ja aikataulumuutoksiin.