25.–28.6.2020 (to–su) Ruusujen aikaan -puutarhamatka Visbyhyn

Torstai 25.6.2020

Lähdemme Joensuusta Kirkkokadun matkailupysäkiltä linja-autolla klo 07:00, minkä jälkeen pysähdymme tarvittaessa Ylämyllyn Shellillä. Matkalla Helsinkiin pidämme omakustanteisen kahvipaussin Juvan ABC-asemalla. Mikkelissä tutustumme oppaan johdolla sekä Tertin Kartanoon että Kenkäveroon. Tertin Kartano on aito sukukartano ja kartanotalous, jossa sekä yrttitarha että muurien ympäröimä salaisuuksien puutarha valloittavat jokaisen viherpeukalon ja esteetikon. Kenkävero on vanha pappila, joka muistetaan pioneistaan tunnetun puutarhan kukkaloistosta, pappilan omassa leipomossa leivotuista leivonnaisista ja kauniiden tavaroiden hypistelystä Kenkäveron myymälässä. Tämän jälkeen meille jää aikaa tutustua omatoimisesti Mikkelipuiston mallipuutarhaan runsaine ideoineen. Omakustanteinen lounas nautitaan tunnelmallisessa ravintola Vaihassa, joka sijaitsee 1880-luvulla rakennetussa Mikkelin asemarakennuksessa. Hollolassa pysähdymme Kinnarin tilan Pioni ja Piironki -tilamyymälässä, joka myy tilatuotteiden lisäksi myös sisustus-, lahja- ja puutarhatuotteita sekä tietysti pioneja. Täällä nautimme myös pullakahvit ennen kuin jatkamme matkaa. Illalla majoitumme Vantaalla Break Sokos Hotel Flamingoon 2-hengen huoneisiin. Flamingon kylpylä on käytettävissä omakustanteisesti.

Perjantai 26.6.2020

Bussikuljetus lentokentälle lähtee n. klo 04:45 ja lento Visbyhyn klo 06:45. Opas on meitä vastassa lentokentällä ja lähtee ensimmäiseksi johdattelemaan meitä kohti opastettua kierrosta Visbyn vanhimmassa siirtolapuutarhassa. Pohjoinen Siirtolapuutarhayhdistys on aloittanut toimintansa jo vuonna 1912. Tämän jälkeen vierailemme ’Camilla’s Garden’ -yksityispuutarhassa. Tämä noin 900 m2:n puutarha käsittää yhdeksän erilaista huonetta, joissa muodot, pinnat ja vihreys ovat pääroolissa. Ennen lounasta vierailemme vielä ’Kryddsmedjan Gotland’ -puutarhamyymälässä. Lounaan jälkeen majoitumme Best Western Solhem -hotelliin. Hotellihuoneet saa kansainvälisen käytännön mukaan käyttöön klo 14:00 alkaen, joten jos huonetta joutuu odottamaan, voi laukut jättää hotelliin säilöön ja lähteä tutustumaan kaupunkiin omatoimisesti.

Lauantai 27.6.2020

Lähdemme hotellista aamiaisen jälkeen klo 9:00 kokopäivän retkelle, jonka aikana vierailemme kolmessa yksityispuutarhassa: ’Anders Garden’ on japanilaisvaikutteinen puutarha Gotlannin maaseudulla. 6000 m2:n alueelle on rakennettu ihastuttava puutarha, joka sulautuu täydellisesti ympäristöönsä. 1500 erilaista kasvia ja kukkaa (mm. 200 ruusua ja 200 havupuu-kasvia) on sijoitettu omiin huoneisiinsa. Alueella on lehtoja, kivipuutarhoja kasveineen ja pieniä lampia tai lammikoita. Tämän jälkeen siirrymme Gunillan ja Toren puutarhaan, jota kuvataan harmoniseksi vihreäksi maailmaksi. Puutarha on kokoelma ritilää, keramiikkaa, istuinryhmiä, ruusuja ja muita kukkia sekä keittiöpuutarhan kasveja. Päivän viimeinen puutarhakohde ’Åke’s Garden’ on rakennettu sekä nautinnoksi että huviksi, mutta suuressa määrin myös hyödyksi. Puutarhassa kasvatetaan vihanneksia, maustekasveja, kukkia ja erilaisia viherkasveja. Lounaan syömme päivän aikana sopivassa välissä. Päivän päätteeksi käymme Lummelundan tippukiviluolissa, jotka seikkailun haluiset pojat löysivät vuonna 1948. Suuret luolat järvineen, mielenkiintoiset fossiilit ja upeat luonnon tuhansien vuosien saatossa muovaamat kivimuodostelmat ovat Gotlannin tärkein nähtävyys. Luolien ympäristössä on paljon pieniä kauppoja, luontopolkuja ja ravintola.

Sunnuntai 28.6.2020

Hotelliaamiaisen jälkeen uloskirjaudumme hotellista ja lähdemme klo 10:00 kohti päivän ensimmäistä puutarhakohdetta, joka on ’Helena & Staffan’s Garden’. Taiteilijapariskunnan inspiroivan kodin vanhimmat osat ovat jo 1600-luvulta. Koti on entisöity vanhaan jyvävarastoon ja sitä ympäröi viehättävä puutarha, jossa on useita puutarhahuoneita. Lounaan jälkeen vierailemme ’Vamlingbo Prästgård’ -pappilassa, joka on noin 85 km:n päässä Visbystä. Se on Gotlannin parhaiten säilynyt pappilamiljöö rakennuksineen ja puutarhoineen. Rakennuksen ylimmässä kerroksessa on Lars Johnssonin museo, jossa voi käydä omakustanteisesti. Pappilan puutarhamyymälästä voi ostaa mm. yrttejä, ruukkuja, vaaseja ja puutarha työvälineitä. Viimeisenä kohteenamme on ’Helen & Stefan’s Garden’. Omistajilla on ollut intohimona säilyttää tämä 1800-luvun loppupuolen Gotlannille tyypillinen tila perinteisenä ja kunnostaa pieteetillä vanhoja rakennuksia. Tilan puutarha ’Lillgården’ on suojattu kalkkikiviaidalla ja siellä on keittiöpuutarha, jossa vihannekset, juurekset ja syötävät kukkaset ovat pääosassa. Lento Helsinkiin lähtee illalla klo 20:50. Koska Joensuun lentokenttä on suljettu, suuntaammekin Helsingistä lentäen kohti Kuopion Rissalaa, jonne saavumme maanantain puolella aikataulun mukaan klo 00:40. Bussi on meitä vastassa kentällä ja kuljettaa Joensuuhun.

Matkan hinta on kahden hengen huoneessa 986 euroa/henkilö. Yhden hengen huoneen lisämaksu on 179 euroa. Hintaan sisältyvät Pohjolan Matkan bussin ja kuljettajan palvelut menomatkalla Jns–Hki ja paluumatkalla Kuopio-Joensuu, hotelliyöpymiset, ohjelmassa mainitut aamupalat, ateriat ja päiväkahvit (omakustanteiset ruokailut ja kahvit on mainittu erikseen) sekä tutustumiskohteiden pääsymaksut ja opastukset.

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään ke 18.3.2020 Kirsi Kortelaiselle sähköpostitse kirsikorte@hotmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin p. 050 3590 353. Ilmoita samassa yhteydessä erityisruokavaliot ja jos toivot istumapaikkaa bussin etuosasta matkapahoinvointiin tms. liittyen. Matka toteutuu, kun lähtijöitä on 30, joka on myös matkan maksimiosallistujamäärä. Varmistat paikkasi maksamalla matkan ennakkomaksun 200 eur viimeistään ke 18.3.2020 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan ’Visby ja lähtijän nimi/lähtijöiden nimet. Matkan loppumaksu 786 eur maksetaan viimeistään ma 18.5.2020. Lisätietoja matkan peruutusehdoista löytyy Pohjolan matka -matkatoimiston kotisivuilta kohdasta ’Yleiset matkapakettiehdot’. Mahdollisia sairaustapauksia varten matkatoimisto kehottaa ottamaan matkavakuutuksen ja tarkistamaan, että siihen sisältyy peruutusturva. Pidätämme oikeuden mahdollisiin matkaohjelman muutoksiin.