7.–9.8.2020 Historian havinaa ja uusia tuulia – puutarha- ja kulttuurimatka Helsingin seudulle

Perjantai 7.8.2020

Lähdemme Joensuusta matkailupysäkiltä klo 7:30, minkä jälkeen pysähdymme tarvittaessa Honkavaaran Gulfilla ja Tolosenmäen Nesteellä. Omakustanteisen lounastauon pidämme Kymen Paviljongissa Kuusankoskella, jonka jälkeen suuntaamme kohti Verlan pahvitehdasta, joka on UNESCOn maailmanperintökohde. Lähes sadan toimintavuoden jälkeen tehdastuotanto päättyi vuonna 1964 ja muutamaa vuotta myöhemmin Verlan tehtaasta tuli Suomen ensimmäinen tehdasmuseo, johon pääsemme oppaan johdolla tutustumaan. Lisäksi kierrämme Patruunan puutarhassa, jossa kukkivat monet vanhat perinneperennat. Puistossa kasvavat 1900-luvun alkupuolella istutetut jalopähkinä, okakuuset, kanadantuijat, koskenrannan lehmukset sekä pytingin seinustalla villiviini. Liikuntarajoitteiset henkilöt pystyvät osallistumaan museokierrokselle osittain. Verlan jälkeen tutustumme kotipuutarhaan Kausalassa, jossa meille esitellään hiekkaviljelyn saloja ja nautimme kahvit makean kahvileivän kera. Puutarhasta on mahdollisuus myös ostaa perennojen ja yrttien taimia (mm. kirahvikukka, nauhuksia, punalatva, ruohosipuli, parsa, piparminttu ym.). Illalla majoitumme Tuusulaan hotelli Krapiin kahden hengen huoneisiin ja nautimme puolihoitoillallisen ravintola Krapihovissa (menu tarkentuu myöhemmin).

Lauantain 8.8.2020

Lähdemme aamiaisen jälkeen klo 9:00 kokopäiväretkelle Helsinkiin. Ensimmäinen kohteemme on Annala, joka on kaikille avoin idyllinen puistoalue Helsingin syntysijoilla, Vanhassakaupungissa. Täällä tutustumme Annalan huvilan historiaan ja alueen teemapuutarhojen mielenkiintoiseen maailmaan auktorisoidun Helsinki-oppaan kanssa. Tämän jälkeen siirrymme Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa meillä on tunti aikaa kierrellä omatoimisesti. Lounastettuamme Helsingin keskustakirjasto Oodin ravintolassa on vuorossa opastettu kierros Hietaniemen hautausmaalla. Päivän viimeisenä kohteena on Bohemian Lulle, kotipuutarha, joka on saanut Vuoden avoin puutarha 2018 -tunnustuksen. Yllätyksellinen ja toiminnoiltaan monipuolinen puutarha sisältää lajirikkaan hyötypuutarhan, värikkään ruukkupuutarhan ja tunnelmallisen oleskelupaikan. Kierrätys-materiaalien hyödyntäminen tuo pihaan rennon ja kodikkaan tunnelman. Puutarhassa on mahdollista nauttia omakustanteiset puutarhakahvit. Illalla palaamme majapaikkaamme, jossa on omakustanteinen iltaruokailumahdollisuus.

Sunnuntai 9.8.2020

Lähdemme aamiaisen ja huoneiden luovutuksen jälkeen opastetulle kierrokselle v. 1904 valmistuneeseen Ainolaan, joka oli Jean ja Aino Sibeliuksen ja heidän perheensä koti 65 vuoden ajan. Vierailu alkuperäisessä asussa säilytetyssä Ainolassa on ainutlaatuinen aikamatka viime vuosisadan kotikulttuuriin, musiikin ja kuvataiteen maailmaan. Ainolaa ympäröivä luonto, Aino Sibeliuksen suunnittelema laaja koriste- ja hyötypuutarha sekä pihapiiriin kuuluvat ulkorakennukset muodostavat eheän kokonaisuuden. Puutarhassa sijaitsee myös Jean ja Aino Sibeliuksen hauta. Ainola sopii suurelta osin myös liikuntarajoitteisille henkilöille. Tämän jälkeen siirrymme opastetulle kierrokselle Taidemaalari Pekka Halosen vuonna 1902 valmistuneeseen kansallisromanttiseen ateljeekotiin Halosenniemeen. Sen kokonaisuuteen kuuluu myös Maija ja Pekka Halosen puutarha, joka on palautettu alkuperäisen kaltaiseksi. Taiteilijan luontokäsitystä kunnioittaen koko Halosenniemen alue on lain nojalla rauhoitettu luonnonsuojelualue. Halosenniemi sopii liikunta- ja näköesteisille varsin rajoitetusti. Lounaan syömme Mäntsälässä Saaren kartanon Lusikkalinnassa. Kartano on yksi Museoviraston vuonna 2009 määrittelemistä valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä Suomessa. Nykyisin Saaren kartanossa on maatalous-, puutarha-, luonto-, ympäristö-, metsä- sekä maarakennusalan opetusta. Tutustumme käynnin aikana kukka- ja puutarhakaupan opetusmyymälään ja kartanon koulutustarjontaan Keudan koulutuskuntayhtymän puutarha-alan opettajan johdolla. Valkealassa pysähdymme Viherpeukalot puutarhamyymälässä ennen kuin lähdemme ajelemaan Joensuuta kohti. Joensuussa olemme perillä noin klo 21:00.

Matkan hinta on kahden hengen huoneessa jäsenille 416 euroa/henkilö ja ei-jäsenille 436 euroa/henkilö. Yhden hengen huoneen lisämaksu on 100 euroa. Hintaan sisältyvät Pohjolan Matkan bussin ja kuljettajan palvelut koko matkan ajan, hotelliyöpymiset, ohjelmassa mainitut aamupalat, ateriat ja päiväkahvit (omakustanteiset ruokailut ja kahvit on mainittu erikseen) sekä tutustumiskohteiden pääsymaksut ja opastukset.

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään ke 10.6.2020 Anna-Leena Martikaiselle sähköpostitse annaleenallepostia@gmail.com tai puhelimitse iltaisin ja viikonloppuisin 050 3766 379. Ilmoita samassa yhteydessä erityisruokavaliot ja jos toivot istumapaikkaa bussin etuosasta matkapahoinvointiin tms. liittyen. Matka toteutuu, jos lähtijöitä on 30, mukaan mahtuu 40 henkilöä. Varmistat paikkasi maksamalla matkan viimeistään ke 10.6.2020 yhdistyksen tilille P-K:n osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44. Viestikenttään kirjoitetaan ’Helsingin seutu’ ja lähtijän nimi/lähtijöiden nimet. Lisätietoja matkan peruutusehdoista löytyy Pohjolan matka -matkatoimiston kotisivuilta kohdasta ’Yleiset matkapakettiehdot’. Mahdollisia sairaustapauksia varten matkatoimisto kehottaa ottamaan matkavakuutuksen ja tarkistamaan, että siihen sisältyy peruutusturva. Pidätämme oikeuden mahdollisiin matkaohjelman muutoksiin.