Ma 10.8.2020 klo 18:00 tutustumme Utran Siirtolapuutarhayhdistyksen alueella sijaitseviin puutarhoihin

Eila Voutilaisen siirtolapuutarha on uudistettu 2017 ja sen kasvisto muodostuu lähinnä perennoista, muutamasta hyötykasvilaatikosta ja hedelmäpuista. Tavoitteena on ollut rakentaa eläkeläispäiviä varten pienellä ylläpidolla hoituva kesämökki ja puutarha.

Tuovi ja Mauri Mustosen siirtolapuutarhaa on viljelty hyötykasvipuutarhana jo vuodesta 1986. Puutarha on edelleen pääasiassa hyötykasvitarha, mutta sieltä löytyy myös kaunista perennaloistoa. Puutarha-alue on suurempi kuin useammat alueella olevat puutarhat.

Irja ja Pentti Kinnusen pääasiallinen kesäasunto on siirtolapuutarhassa. Tällä mökillä seurataan kevään edistymistä, odotellaan keväisten sipulikukkien jälkeen perennojen esiin putkahtamista vuorollaan, yritetään tunnistaa lintuja lauluäänten perusteella ja harjoitetaan pääasiassa joutilaisuutta. Pihassa on kaunis yhdessä oloon kannustava pergola. Puutarha on alun pitäen suunniteltu mahdollisimman helppohoitoiseksi.

Siirtolapuutarha sijaitsee noin 5 km Joensuun keskustasta Rantakylän ja Utran rajamailla. Tultaessa keskustasta Utrantietä pitkin puutarha-alueelle käännytään Utran tallien kohdalta oikealle Kiviniementielle. Tallirakennuksen ja hevosten aitauksen välistä käännytään vasemmalle Puutarhatielle, jonka päästä löytyy parkkipaikat. Alueelle voi tulla myös busseilla numero 1 ja 2. Tapaamme Puutarhatien parkkipaikalla. Pihavastaavana Päivi Kuittinen, p. 040 7328 965.

Alueen kartta löytyy: http://www.utransiirtolapuutarha.com/alueen-kartta/