La 29.6.2024 Puutarhojen lumoa Kalakukkokaupungin ympäristössä, Kuopio ja Siilinjärvi

Tule mukaan tutustumaan yksityispuutarhoihin, Puijon ympäristöön ja kahteen puutarhamyymälään. Lähdemme puutarhamatkalle Savoon Kuopion ympäristöön Kirkkokadun matkailupysäkiltä (Kirkkokatu 23, Taidemuseo Onnin edessä) Joensuusta klo 7.30. Kyytiin voi tulla myös Ylämyllyn Shelliltä klo 7.45. Ensimmäinen kohteemme on yksityinen puutarha Eila Ruuskasen mökkipiha Väänälänrannassa. Hänen puutarhassaan on noin 800 eri kasvilajia, ja se uudistuu jatkuvasti eikä tule ikinä valmiiksi. Kierrätysikkunoista valmistettu lasihuone on nimeltään Viihtylä.

Tiiu ja Antti Kukkaisjärven näyttävä ja monipuolinen lapsiperheen kotipuutarha sijaitsee Siilinjärvellä Kevättömänpolulla. Puutarhassa on satoja erilaisia perennoja, kymmeniä kärhöjä, useita kivikkokasvialueita ja metsäpuutarha sekä kantopuutarha. Puutarhasta löytyvät myös hyötytarha, lavatarha, kasvihuone ja monivuotisten yrttien tarha sekä lasten erilaiset leikkivälineet. Omistaja pitää Puutarhahetki-blogia osoitteessa www.puutarhahetki.blogspot.fi.

Lounasta nautimme Puijolla 75 m korkeudessa olevassa Torniravintolassa, jossa saamme nauttia henkeä salpaavista maisemista sekä lähiruokalounaasta seisovasta pöydästä. Tornin pääsymaksu kuuluu hintaan.

Seuraavana tutustumme sisarusten Mari ja Antti Heikkisen kukkatarhaan, joka sijaitsee Vehmasmäessä ja on erikoistunut kesäkukkien, hyötykasvien ja perennojen viljelyyn. Valikoimiin kuuluvat puut, pensaat ja kukat myös verkkokaupasta, joka avautuu 3.3.2024. Kukkakaupasta löytyy valikoima viherkasveja, kuivakukkia ja leikkokukkia. Iltapäivällä nautimme puutarhalla kahvit kahvileivän kera.

Paluumatkalla Joensuuhun pysähdymme Toivalassa Viherkeskus Focuksessa. Monipuolisesta valikoimasta löytyy viherkasveja, sisäruukkuja sekä tarvikkeita ja lannoitteita kasvien ylläpitoon ja hoitoon. Vihermyymälä kuuluu Viherrinki-ketjuun, josta saat kesäkukat, yrtit, puut, pensaat ja perennat. Shoppailujen jälkeen lähdemme paluumatkalle Joensuuhun noin klo 17.00.

Sitovat ilmoittautumiset iloiselle puutarhamatkalle viimeistään pe 14.6.2024 mennessä iltaisin Kirsi Kortelaiselle puh. 050 359 0353 tai sähköpostilla kirsikorte(at)hotmail.com. Ilmoita samalla erikoisruokavalioista. Matkan hinta on jäsenille 85 € ja ei-jäsenille 105 €, joka sisältää matkat, lounaan, pääsymaksut ja kahvit kahvileivällä. Matka maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä yhdistyksen tilille Pohjois-Karjalan Puutarhayhdistys ja viesti kenttään osallistujien nimet ja maininta” Kuopion retki” P-K:n Osuuspankki FI36 5770 0520 0113 44.

Matkan peruutusehdot löytyvät kirjeen lopusta. Matka toteutuu, kun lähtijöitä on vähintään 30 henkilöä. Pidätämme oikeuden mahdollisiin ohjelma- ja aikataulumuutoksiin.